Sklepów ekologicznych powstaje coraz więcej. Jednak nadal dla przeciętnego Polaka są one bardzo drogie. Na ciekawą alternatywę wpadli państwo Sylwia Sławińska i Andrej Modic, którzy otworzyli interaktywne targowisko lokalnej, ekologicznej żywności o bardzo przystępnych cenach. Za pośrednictwem platformy internetowej – lokalnyrolnik.pl – połączyli lokalnych rolników i wytwórców bezpośrednio z grupami kupujących, realizując tym samym ideę tanich zakupów wprost od rolnika.
Od czego się zaczęło?
Pani Sylwia i pan Andrej są rodzicami małej Zarji, której problemy zdrowotne i bardzo silna alergia na konserwanty stały się głównym determinantem przedsięwzięcia. Pomysł na platformę lokalnyrolnik.pl pojawił się w czasie, gdy mimo żmudnych i nieudanych poszukiwań, rodzice nie byli w stanie zapewnić odpowiedniego pożywienia dla chorującej córki. Skoro nie można było nigdzie znaleźć tego, czego potrzebowali, to trzeba było uruchomić takie przedsięwzięcie samodzielnie. Inspiracją było także pochodzenie pana Andreja. Słowenia, skąd pochodzi pan Andrej, jest krajem o wysokiej kulturze i świadomości dobrego jedzenia. Jego rodzina zaś ogromną wagę przywiązywała do lokalności produktów, które spożywali. W związku z tym od najmłodszych lat miał okazję obserwować, jak ojciec stawia na wyroby o znanym pochodzeniu i dokonuje zakupów u lokalnych wytwórców, a także jak wspaniale potrafią funkcjonować nieformalne grupy zakupowe oparte na sąsiedzkich więziach. – Uzmysłowiliśmy sobie, że warto tę ideę przeszczepić na polski grunt. Fundamentem pomysłu było postanowienie o zbudowaniu i udostępnieniu wspólnej płaszczyzny dla osób świadomych, dbających o zdrowie, pasjonatów kulinarnych oraz wszystkich tych, którzy szukają dla siebie nowych rozwiązań w dziedzinie filozofii żywienia. Lokalnyrolnik.pl to produkty najwyższej jakości, od znanych i sprawdzonych przez nas wytwórców, zlokalizowanych jak najbliżej miejsca pobytu, w uczciwej cenie, a wszystko to oparte na przejrzystych i zrozumiałych dla uczestników warunkach – podkreśla Andrej Modic.– W dobie szerokiego dostępu do informacji ludzie zaczęli zadawać sobie pytanie, skąd pochodzi jedzenie, które spożywają, jakie są składy produktów, kto lub co za nimi stoi. Postanowiliśmy sprostać również i temu zadaniu, ściągając z producentów maskę anonimowości – dodaje Sylwia Sławińska.
Tylko sprawdzeni wytwórcy
Lokalnyrolnik.pl współpracuje wyłącznie z drobnymi wytwórcami i rolnikami. Przedsięwzięcie cieszy się rosnącą popularnością i choć twórcy portalu masowo nie zapraszają producentów do współpracy, to coraz więcej się ich doń zgłasza samodzielnie. Zanim dojdzie do kooperacji, właściciele firmy osobiście odwiedzają gospodarstwa, pola i zakłady nawet kilkukrotnie. Wszystko po to, aby mieć stuprocentową pewność, że produkty są zdrowe, pozbawione konserwantów i ulepszaczy, oraz że nie mają do czynienia z żywnością o niedostatecznych standardach przyozdobioną jedynie modną etykietą ekoproduktów. – Nie certyfikaty są dla nas najważniejsze. Liczy się pochodzenie wyrobu, człowiek, który za nim stoi, jego historia, a także pasja wkładana w przygotowanie żywności. Stawiamy na przejrzystość i klarowność, stąd dokładne składy produktów zawierające wszystkie niezbędne informacje, w tym dla alergików. – kontynuuje współzałożycielka.
Jak działa wirtualne targowisko?
Dzięki nowatorskiej platformie multimedialnej powstało miejsce spotkań wytwórców z konsumentami. Jak to możliwe? Otóż mechanizm jej działania jest bardzo prosty: pasjonaci zdrowej żywności zakładają grupy zakupowe, do których zapraszają członków swojej rodziny, sąsiadów, znajomych lub współpracowników. Gromadząc minimum 20 osób w każdej z nich, tworzą lokalną mikrospołeczność, która kupuje zdrową żywność bez chemii, konserwantów lub ulepszaczy, bezpośrednio od rolników po bardzo przystępnych cenach. Klient dołączając do platformy lokalnyrolnik.pl, wybiera grupę zakupową, która znajduje się najbliżej lub w najbardziej dogodnej dla niego lokalizacji. Proces zamówienia przebiega podobnie jak w sklepie internetowym, a dostawa do punktu odbioru zamówień ma miejsce raz w tygodniu w odgórnie określonym terminie. Po zebraniu zamówień, rolnicy i wytwórcy osobiście dostarczają produkty grupom zakupowym raz w tygodniu. Po zrealizowaniu dostawy otrzymują wcześniej zebrane na wewnętrznym koncie każdego użytkownika pieniądze. System zakupów objęty jest stuprocentową gwarancją dla kupujących, jak i sprzedających. Takie rozwiązanie kładzie nacisk na spójność i zakłada współpracę społeczności, gdyż rzetelni wytwórcy i rolnicy są nagradzani dobrymi rekomendacjami, a niesolidni eliminowani z grona dostawców. Więcej możesz zobaczyć tu: https://www.youtube.com/watch?v=Y1Pi8AtPIHg
Przywracanie więzi społecznych
W tym wszystkim ważną kwestię stanowi również misja, która leży u podstaw działalności platformy lokalnyrolnik.pl. – Z jednej strony rewolucjonizujemy dotychczasowy model sprzedaży produktów tradycyjnych, ekologicznych i z certyfikatami, a z drugiej wracamy do korzeni. Dotyczy to nie tylko jakości jedzenia, jego aspektów odżywczych i zdrowotnych, ale także filozofii jego spożywania, celebracji i wspólnotowości. Wspieramy rozwój zaufania na poziomie społecznym i zachęcamy tym samym do współpracy, zaangażowania oraz świadomego działania w kontekście osobistego rozwoju. Tworzymy i wspieramy lokalne społeczności, w dobie powszechnej informatyzacji przywracamy więzi sąsiedzkie, ułatwiamy ludziom z okolicy możliwość zapoznania się oraz uczestnictwa w czymś więcej niż zwykłym kupowaniu. Wszyscy bowiem, będąc częścią grupy, realizujemy ideę, w której sprzedawanie i kupowanie jest środkiem do celu, nie odwrotnie. – wymienia Andrej Modic.
Szeroki asortyment
Platforma lokalnyrolnik.pl posiada w bieżącej ofercie ponad 500 produktów od 16 dostawców, a wkrótce dołączą następni, znacznie rozszerzając asortyment dostępnych towarów. Już w tej chwili wybór jest bardzo szeroki: od ekologicznych warzyw i owoców, kasz, przez wiejskie jaja, masło, jogurty, sery krowie i kozie, po tradycyjne wędliny, przepyszne domowe pierogi i pyzy, a także przetwory oraz ręcznie wypiekane pieczywo na zakwasie. Od maja 2014 roku powstało w Warszawie 40 grup zakupowych, które łączą społeczność ponad 7 tysięcy klientów. Do końca 2015 r. lokalnyrolnik.pl planuje uruchomienie łącznie 100 grup zakupowych w Warszawie, a także ekspansję na inne duże miasta Polski. Powstanie również aplikacja mobilna umożliwiająca zakupy z dowolnego miejsca. W perspektywie kilku lat nie wykluczamy rozszerzenia naszej działalności na rynki zagraniczne. – zapowiada z entuzjazmem Sylwia Sławińska. Roger Weichert lokalnyrolnik.pl
Jeśli szukasz miejsca na złożenie działalności gospodarczej zerknij na strony tych wirtualnych biur: